با قصه گفتن آینده کودکانمان را تغییر دهیم

128
قصه گویی

با قصه گفتن آینده کودکانمان را تغییر دهیم

گاهی یک قصه می‌تواند تاثیری بر زندگی و آینده ی بچه بگذارد که ده ها آموزش از آن عاجز است . . . .

اختلال‌های رفتاری طبقه‌ای از رفتار کودک است . کودکانی که رفتارشان بدین طبقه تعلق دارد از میزان شرارت و شیطنتی که ویژگی مجموعه سنی آن‌هاست پا را فراتر میگذارند . آنان به‌طور جدی حقوق مسلم دیگران را زیر پا می گذارند و یا این که قوانین عمده اجتماعی را خدشه‌دار میکنند . گاهی بسیاری از کودکان از نظر هیجانی نیز با مشکل رو‌به‌رو می شوند و در معرض افسرده شدن قرار میگیرند .

اختلالات هیجانی رفتاری به شرایطی اطلاق میشود که در آن پاسخ‌های هیجانی و رفتاری در مدرسه با هیجان‌های فرهنگی , سنتی , و قومی تفاوت داشته باشد ; به‌طوری‌که در عملکرد تحصیلی شخص , مراقبت از خود , روابط اجتماعی , سازگاری فردی , رفتار در کلاس و سازگاری در محیط کار هم تأثیر منفی داشته باشد . اغلب کودکان با اختلالات رفتاری احساسات منفی دارند و با سایرافراد بدرفتاری می کنند . در بیشتر موارد , معلمان و نیز کلاسی‌ها آن‌ها را طرد می کنند , در نتیجه فرصت‌های آموزشی آن ها کاهش مییابد . به‌رغم مشکلات فراوانی که‌این کودکان با آن مواجه‌‌اند , بیشتر آن ها تا سال‌ها پس از ورود به مکتب شناسایی نمیشوند مگر این‌که اختلالات رفتاری و مشکلات تحصیلی آن ها تشدید شود .

بسیاری از بزرگسالان تحمل رفتارهای کودک ها با اختلالات رفتاری را ندارند

و به تنبیه آن ها نیز متوسل می شوند . این کودکان در مقایسه با همسالان بهنجار خود در جنبه‌های مهم زندگی محدودیت دارند و در تعاملات اجتماعی با مشکلات جدی مواجه‌اند . ناتوانی‌های این کودکان از رفتارهای آن‌ها ناشی میگردد . قصه‌درمانی در سال‌های اخیر به‌صورت یکی‌از فنون بازی‌درمانی بیان شده شده‌است . به کارگیری از قصه‌درمانی به‌مثابه یک فن درمانی فقط به معالجه مشکلات روان‌شناختی کودکان سبب نمیشود . در قصه‌درمانی فرض بر این است که تغییر در گویش و ادبیات قصه‌های زندگی فرصت‌های جدیدی برای رفتار و روابط با دیگران تولید می نماید .

خردسالان از طریق داستان‌ها و افسانه‌ها با حقایق و تجربه‌های زندگی آشنا می‌‌شوند . تأثیرپذیری از شخصیت‌های قصه , تقویت قدرت فهم و بیان , پرورش خلاقیت , فراگیری زبان و افزایش گنجینه واژگان خردسالان هم از سایر تأثیرهای آموزشی و تربیتی داستان‌سرایی به‌‌شمار میروند . در واقع ماجرا خلاقیت گسترده‌ای است که با آن هر فردی می تواند عقاید به‌ظاهر نامعقول را بازیابی و آن ها را جایگزین و استفاده سازنده از آن‌ها را مطرح نماید .

داستان‌سرایی به‌مثابه تدبیری مداخله‌ای برای آموزش می‌تواند دانش‌آموزان را به کشف معنای منحصر به فرد بودن خود ترغیب نماید و توانایی آن‌ها را برای برقراری رابطه واقعی بین افکار و احساسات ارتقا دهد . مهارت‌های کلامی میتواند توانایی دانش‌آموزان را برای حل و فصل اختلاف بین فردی به‌صورت آهسته و توأم با بحث و گفت‌و‌گو افزون سازد . ابلاغ داستان و هم گوش فرا دادن به آن دانش‌آموزان را به بهره‌گیری از تخیلاتشان تشویق میکند . این تخیل توانا می‌تواند اعتماد به نفس و انگیزش فردی را در دانش‌آموزان ارتقاء دهد , چون آنان خود را برای نیل به امیال و آرزوهایشان شایسته و توانا تصور مینمایند .

قصه گویی

قصه‌ها می‌تواند از نظر تربیت اجتماعی , عاطفی و اخلاقی در کودک هم موثر واقع شوند

قصه‌ ها می‌تواند از نگاه تربیت اجتماعی , عاطفی و اخلاقی هم موثر واقع شوند و بسیاری از مقررات , هنجارهای اجتماعی و دستورالعمل‌های زندگی را منتقل نمایند . چگونگی روبرو شدن با خلل ها , حل آن‌‌ها و بسیاری از الگوهای رفتاری در گروه‌ها و طبقه‌های مختلف اجتماعی و سنی در داستان‌ها ابلاغ میشود . در حالتی که والدین یا این که درمان‌گران قادر به فهم اذهان سری کودک یا این که شناسایی احساس‌های نهفته او باشند ,

هر میزان تفسیرهای انجام شده هم درست باشند , گشوده این مجال از کودک گرفته می گردد که خود از طریق شنیدن پی در پی داستان و تامل در رابطه آن به شم مقابله موفقیت‌آمیز با مشکل خود دست یابد . به‌همین دلیل است که رویکردهای داستانی به روان‌درمانی تأکید دارد و قصه‌ها در چگونگی رفتار و واقعیت‌های کودکان نقش موثری ایفا می نماید . قصه‌ها به کودکان راه‌حل‌هایی ارائه می دهند که غیرمنتظره و شگفت‌انگیز و در عین درحال حاضر شدنی و مثبت میباشند . سعی پژوهش‌گران و درمان گران باعث به به کارگیری از ادبیات و ماجرا و قصه‌درمانی شده‌است .

قصه های اسطوره ای می توانند سرنوشت کودک را تغییر دهند

بعضا از مسائل کودکان با مشکلات عاطفی و رفتاری از ضعف تدبیر و فایده نبردن از مهارت‌های اجتماعی , الگوی کلامی درست , رفتارهای جامعه‌پسندانه , مهارت‌های ارتباطی و دوست‌یابی , مسئولیت‌پذیری , و غیره ناشی می شود ; پس فراگیری این مهارت‌ها به‌این خردسال ها ممکن است تا حدودی از پیدایش این مشکلات پیشگیری نماید . درمان‌گران و روان‌شناسان بچه می توانند جدیت بیشتری برای به کارگیری از روایت در مداخله‌های درمانی خردسالان و نوجوان ها نشان دهند و پدر و مادر و معلمان خوب تر است به کار گیری گسترده‌تر از قصه‌های هدف‌دار را در برنامه‌های آموزشی و تربیتی خردسالان بگنجانند به ویژه که‌این فرمان در سنت تربیتی فرهنگ وتمدن ما مقام یگانه خویش را نیز دارااست .

در این‌جا تعدادی مثال از راهبردهای مهارت‌های اجتماعی را ذکر میکنیم که مربیان می توانند برای فراگیری آنها از قصه استفاده نمایند و برای اینکه کودک مطالب را بهتر درک نماید از سوال‌های نیمه سازمان یافته هم کمک بگیرند . این راهبردها به کودک ها پرخاش‌گر کمک می کند تا تمایلات و رفتارهای پرخاش‌گرانه خود را مهار نمایند .
– پیوستن به فعالیت‌های دیگر
– ابراز خشم با لحن آهسته
– ترک صحنه
– نپذیرفتن تقاضاهای دیگران به شیوه‌ای مودبانه
– یادآوری سودمندی و مزایای رفتار مناسب
– نادیده انگاشتن رفتار نامطلوب دیگران
– استفاده از جمله‌های تلفیقی
– هم‌دلی کردن

نظر بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید